Dětské centrum Liberec
příspěvková organizace

Provozní řád

 

Jesle Holečkova 8, Liberec 7

vedoucí sestra – Milena Valášková

 

I. Základní údaje

Dětské centrum SLUNÍČKO Liberec p.o sídlem Pekárkova 572/5, Liberec

provozuje denní péči o děti ve věku od 1 roku do 3 let. V zařízení jsou oddělení pro děti od 1

roku do 2 let a oddělení od 2 do 3 let věku. Jedná se o péči výchovnou a zdravotní.

V objektu , kde je tato denní péče provozována je ambulance se specifickým zaměřením ( viz

provozní řád ambulantní péče - děti a dorost , inhalace, rehabilitace)

Provozní doba zařízení : pondělí - pátek 6,30 –16,30 hodin



II. Obecné údaje

1) Charakteristika a zaměření pracoviště :

  • jedná se o denní pobyt dětí v režimu „jesle“

  • do jednotlivých oddělení jsou přijímány děti ve věku 1 roku do 3 let

  • přednostní umístění mají děti rodičů po dvouleté rodičovské dovolené, kteří nastupují do zaměstnání

  • přijetí dítěte mladšího než jeden rok je ve výjimečných případech možné (důvody sociální) po doporučení lékaře

  • zařízení má 1 oddělení mladších dětí od 1 do 2 let a 2 oddělení dětí od 2 do 3 let

 

2) Vybavení zařízení

  • každé oddělení má svoji hernu, jídelnu, ložnici, umývárnu s WC.

  • zařízení má svoji kuchyň pro přípravu dětské i personální stravy, prádelnu, sušárnu, žehlírnu, šatnu pro personál a personální WC.

  • podlahy jsou snadno čistitelné a dezinfikovatelné ( dlaždice nebo PVC)

  • místnosti jsou vybaveny nábytkem se snadno omyvatelnými povrchy

 

3) Podmínky pro venkovní hrací plochy

  • písek v pískovišti užívaný k hraní dětí je zajištěn proti mikrobiálnímu, chemickému a parazitárnímu znečištění nad hygienické limity hustou sítí.

  • dle potřeby je písek v pískovišti vyměňován minimálně 1x za 2 roky.

  • závlaha se provádí vodou z vodovodního řádu, v létě při hrách dětí je používáno mlhoviště.

  • zahrada je pravidelně (minimálně 1x za měsíc) dle potřeby posekána a udržována .

  • dětské průlezky a hračky splňují bezpečnostní normy.

 

4) Dezinfekce a úklid- sanitační řád

  • používání dezinfekčních prostředků a způsobů dezinfekce je dán vyhláškou MZ ČR 440/2000 a harmonogramy práce. Dezinfekce se provádí těmito prostředky:

  • 2% roztok chloraminu

  • 0,5% roztok dezamu GK , OX

  • 0,5% roztok sekuseptu pulver

  • spitaderm , septoderm na ruce a další

  • dezinfekční prostředky se střídají po 14 dnech z důvodů možnosti vzniku rezistence, dezinfekce nesmí být prováděna při manipulaci s potravinami, ředění dezinfekčních prostředků se přesně provádí podle příslušného návodu

  • výměně dezinfekčního prostředku se vede záznam ( vedoucí zařízení)

  • plošný úklid povrchů se provádí 2x denně na vlhko (saponát,voda)- podlahy v celém objektu, povrchy skříněk , podle potřeby dveře, 1x týdně dezinfekce

  • dezinfekce toalet, umývadel včetně kohoutků 1x denně

  • dezinfekce hraček se provádí průběžně po použití ( 1x týdně)

  • postýlky se dezinfikují při výměně ložního povlečení.

  • používané čistící prostředky:Sapon, Hit, Proper, Jar, Pur, Lena, Iron, Cif, Real, Savo,..

  • mytí podlah se provádí 2x denně dle harmonogramu práce a potřeb úseku

  • úklid provádí pomocnice, která je vyčleněna pro zařízení, používá ochranné pomůcky a dbá o osobní hygienu.

  • malování se provádí dle potřeb úseku,minimálně 1x za 2 roky

  • mytí oken se provádí 2x ročně úklidovou službou

  • oddělení jsou vybavena čističkami vzduchu.

  • rodiče před vstupem do šatny používají návleky,které se po použití vyměňují

  • děti jsou přijímány po převléknutí od rodičů

  • každé dítě má v šatně vlastní skříňku nebo vak s ramínkem na osobní věci,v ložnici svoji postýlku

  • do zařízení jsou přijímány děti zdravé, po nemoci pouze na základě doporučení od ošetřujícího lékaře.

  • manipulace s prádlem -prádlo se pere ve vlastní prádelně umístěné v budově

  • prádlo se rozděluje do popsaných nádob s uzávěrem,dle druhu znečištění

  • třídí se podle druhu

  • odděleně se pere prádlo dětí , personálu a zvlášť se pere prádlo biologicky znečištěné (pleny)

  • úprava lůžek se provádí 1x denně ,vždy po poledním odpočinku, mytí postýlek a matrací vždy při výměně ložního prádla, výměnu lůžkovin provádí pomocnice minimálně 1x za 21 dní, v případě potřeby denně

  • výměna ručníků se provádí dle potřeby denně , jinak 1x týdně. Čisté prádlo je uloženo ve skříních na odděleních

  • manipulace s odpadky -odpadky se odstraňují do plastových pytlů na jednotlivých odděleních a likvidují se 2x denně

  • prostory kuchyně jsou rozděleny na jednotlivé pracovní plochy dle předpisů

  • prostor na vytloukání vajec mýt denně ( saponátem), 1x týdně dezinfekce výše uvedenými prostředky

  • sklad – 1x denně úklid saponátem, 1x za měsíc úklid polic, dezinfekce

  • pracovní plochy – denně průběžně udržovat čistotu, po ukončení práce omýt saponátem včetně kuchyňských robotů. 1x týdně dezinfekce včetně lednic ( 2% chloramin,2% gastrill), 1x měsíčně úklid kuchyňské linky

  • nádoby na odpad – denně vymýt teplou vodou a saponátem, 1x týdně dezinfekce

  • dezinfekce nesmí být prováděna během výroby a manipulace s potravinami



5) Personální zajištění

  • v čele zařízení stojí vedoucí sestra ( SZP + PSS)

  • v odděleních denní péče pracují SZP

  • kuchyně- kuchařka

  • pravidelný úklid –1 pracovnice

  • prádelna – 1 pracovnice

  • 2x týdně dochází na zařízení dětský lékař

 

6) Stravování

  • strava je připravována ve vlastní kuchyni,umístěné v budově zařízení

  • strava je připravována dle jídelního lístku, který sestavuje kuchařka společně s vedoucí sestrou,

  • stravu připravuje kuchařka dle denního harmonogramu práce

  • pravidelně se sleduje norma potravin,teplota připravované stravy a nutriční hodnota stravy.

  • po celý den se podává dostatečné množství tekutin,tekutiny se obměňují.

  • stravování zaměstnanců je zajištěno z vlastní kuchyně

  • použité bílé nádobí se myje na oddělení v myčce, v kuchyni se myje nádobí černé a bílé použité v kuchyni

  • sleduje se systém kritických bodů

 

7) Osobní ochranné prostředky

  • personál používá pracovní oděv a ochrannou obuv

  • ve všech objektech je zákaz kouření

  • jídlo na pracovišti – vlastní jídlo zaměstnanců se ukládá v oddělené ledničce

  • ke stravování zaměstnanců slouží vyhraněný prostor

  • personál dbá při své činnosti na dodržování hygienických zásad a režimů a předchází nozokomiálním nákazám

  • každý nový pracovník je řádně proškolen a seznámen s provozním řádem ,režimem dne, náplní práce, příslušnými harmonogramy a BOZP.

 

Za dodržování provozního řádu a jeho kontrolu zodpovídá vedoucí sestra jeslí Milena Valášková.

Za dodržování řádu a jeho kontrolu v organizaci zodpovídá ředitelka Dětského centra SLUNÍČKO LiberecMgr. Anna Vereščáková.

kuliberec dětské centrum sluníčko