Jesle Holečkova 8, Liberec 7
vedoucí sestra – Milena Valášková
I. Základní údaje
Dětské centrum SLUNÍČKO Liberec p.o sídlem Pekárkova 572/5, Liberec
provozuje denní péči o děti ve věku od 1 roku do 3 let. V zařízení jsou oddělení pro děti od 1
roku do 2 let a oddělení od 2 do 3 let věku. Jedná se o péči výchovnou a zdravotní.
V objektu , kde je tato denní péče provozována je ambulance se specifickým zaměřením ( viz
provozní řád ambulantní péče - děti a dorost , inhalace, rehabilitace)
Provozní doba zařízení : pondělí - pátek 6,30 –16,30 hodin
II. Obecné údaje
1) Charakteristika a zaměření pracoviště :
jedná se o denní pobyt dětí v režimu „jesle“
do jednotlivých oddělení jsou přijímány děti ve věku 1 roku do 3 let
přednostní umístění mají děti rodičů po dvouleté rodičovské dovolené, kteří nastupují do zaměstnání
přijetí dítěte mladšího než jeden rok je ve výjimečných případech možné (důvody sociální) po doporučení lékaře
zařízení má 1 oddělení mladších dětí od 1 do 2 let a 2 oddělení dětí od 2 do 3 let
2) Vybavení zařízení
každé oddělení má svoji hernu, jídelnu, ložnici, umývárnu s WC.
zařízení má svoji kuchyň pro přípravu dětské i personální stravy, prádelnu, sušárnu, žehlírnu, šatnu pro personál a personální WC.
podlahy jsou snadno čistitelné a dezinfikovatelné ( dlaždice nebo PVC)
místnosti jsou vybaveny nábytkem se snadno omyvatelnými povrchy
3) Podmínky pro venkovní hrací plochy
písek v pískovišti užívaný k hraní dětí je zajištěn proti mikrobiálnímu, chemickému a parazitárnímu znečištění nad hygienické limity hustou sítí.
dle potřeby je písek v pískovišti vyměňován minimálně 1x za 2 roky.
závlaha se provádí vodou z vodovodního řádu, v létě při hrách dětí je používáno mlhoviště.
zahrada je pravidelně (minimálně 1x za měsíc) dle potřeby posekána a udržována .
dětské průlezky a hračky splňují bezpečnostní normy.
4) Dezinfekce a úklid- sanitační řád
používání dezinfekčních prostředků a způsobů dezinfekce je dán vyhláškou MZ ČR 440/2000 a harmonogramy práce. Dezinfekce se provádí těmito prostředky:
2% roztok chloraminu
0,5% roztok dezamu GK , OX
0,5% roztok sekuseptu pulver
spitaderm , septoderm na ruce a další
dezinfekční prostředky se střídají po 14 dnech z důvodů možnosti vzniku rezistence, dezinfekce nesmí být prováděna při manipulaci s potravinami, ředění dezinfekčních prostředků se přesně provádí podle příslušného návodu
výměně dezinfekčního prostředku se vede záznam ( vedoucí zařízení)
plošný úklid povrchů se provádí 2x denně na vlhko (saponát,voda)- podlahy v celém objektu, povrchy skříněk , podle potřeby dveře, 1x týdně dezinfekce
dezinfekce toalet, umývadel včetně kohoutků 1x denně
dezinfekce hraček se provádí průběžně po použití ( 1x týdně)
postýlky se dezinfikují při výměně ložního povlečení.
používané čistící prostředky:Sapon, Hit, Proper, Jar, Pur, Lena, Iron, Cif, Real, Savo,..
mytí podlah se provádí 2x denně dle harmonogramu práce a potřeb úseku
úklid provádí pomocnice, která je vyčleněna pro zařízení, používá ochranné pomůcky a dbá o osobní hygienu.
malování se provádí dle potřeb úseku,minimálně 1x za 2 roky
mytí oken se provádí 2x ročně úklidovou službou
oddělení jsou vybavena čističkami vzduchu.
rodiče před vstupem do šatny používají návleky,které se po použití vyměňují
děti jsou přijímány po převléknutí od rodičů
každé dítě má v šatně vlastní skříňku nebo vak s ramínkem na osobní věci,v ložnici svoji postýlku
do zařízení jsou přijímány děti zdravé, po nemoci pouze na základě doporučení od ošetřujícího lékaře.
manipulace s prádlem -prádlo se pere ve vlastní prádelně umístěné v budově
prádlo se rozděluje do popsaných nádob s uzávěrem,dle druhu znečištění
třídí se podle druhu
odděleně se pere prádlo dětí , personálu a zvlášť se pere prádlo biologicky znečištěné (pleny)
úprava lůžek se provádí 1x denně ,vždy po poledním odpočinku, mytí postýlek a matrací vždy při výměně ložního prádla, výměnu lůžkovin provádí pomocnice minimálně 1x za 21 dní, v případě potřeby denně
výměna ručníků se provádí dle potřeby denně , jinak 1x týdně. Čisté prádlo je uloženo ve skříních na odděleních
manipulace s odpadky -odpadky se odstraňují do plastových pytlů na jednotlivých odděleních a likvidují se 2x denně
prostory kuchyně jsou rozděleny na jednotlivé pracovní plochy dle předpisů
prostor na vytloukání vajec mýt denně ( saponátem), 1x týdně dezinfekce výše uvedenými prostředky
sklad – 1x denně úklid saponátem, 1x za měsíc úklid polic, dezinfekce
pracovní plochy – denně průběžně udržovat čistotu, po ukončení práce omýt saponátem včetně kuchyňských robotů. 1x týdně dezinfekce včetně lednic ( 2% chloramin,2% gastrill), 1x měsíčně úklid kuchyňské linky
nádoby na odpad – denně vymýt teplou vodou a saponátem, 1x týdně dezinfekce
dezinfekce nesmí být prováděna během výroby a manipulace s potravinami
5) Personální zajištění
v čele zařízení stojí vedoucí sestra ( SZP + PSS)
v odděleních denní péče pracují SZP
kuchyně- kuchařka
pravidelný úklid –1 pracovnice
prádelna – 1 pracovnice
2x týdně dochází na zařízení dětský lékař
6) Stravování
strava je připravována ve vlastní kuchyni,umístěné v budově zařízení
strava je připravována dle jídelního lístku, který sestavuje kuchařka společně s vedoucí sestrou,
stravu připravuje kuchařka dle denního harmonogramu práce
pravidelně se sleduje norma potravin,teplota připravované stravy a nutriční hodnota stravy.
po celý den se podává dostatečné množství tekutin,tekutiny se obměňují.
stravování zaměstnanců je zajištěno z vlastní kuchyně
použité bílé nádobí se myje na oddělení v myčce, v kuchyni se myje nádobí černé a bílé použité v kuchyni
sleduje se systém kritických bodů
7) Osobní ochranné prostředky
personál používá pracovní oděv a ochrannou obuv
ve všech objektech je zákaz kouření
jídlo na pracovišti – vlastní jídlo zaměstnanců se ukládá v oddělené ledničce
ke stravování zaměstnanců slouží vyhraněný prostor
personál dbá při své činnosti na dodržování hygienických zásad a režimů a předchází nozokomiálním nákazám
každý nový pracovník je řádně proškolen a seznámen s provozním řádem ,režimem dne, náplní práce, příslušnými harmonogramy a BOZP.
Za dodržování provozního řádu a jeho kontrolu zodpovídá vedoucí sestra jeslí Milena Valášková.
Za dodržování řádu a jeho kontrolu v organizaci zodpovídá ředitelka Dětského centra SLUNÍČKO LiberecMgr. Anna Vereščáková.